Důležitost vitamínů pro sportující populaci

Vitamíny jsou látky, které jsou nutné pro správné fungování  biochemických procesů v organismu. V zásadě platí, že čím více zatížený metabolismus tím větší je potřeba a množství vitamínů. Z předchozích vět přímo vyplývá, že sportovcí mají větší potřebu přííjmu. Čím náročnější výkon, tím je vyšší spotřeba vitamínů. Základní denní dávka, která je stanovena pro běžnou populaci se tímto zvyšuje o další dávku pro každý trénink. Množství a dávkování se pak liší dle typu tělesné zátěže, hmotnosti a způsobu stravování.

Nedostatek vitamínu se projevuje na snížením imunity, tréninkového výkonu a zpomalení regenerace. Proto je třeba neopomíjet dostatečný denní příjem vitamínů. Většina sportovců si hlídá především množství přijatých bílkovin, tuků a cukru, ale zapomínají na látky, které přímo ovlivňují jejich metabolismus.

 

Přijímat vitamíny z běžné strany nebo z vitamínovych doplňků? 

Vzhledem k nutnosti velkého množství by bylo potřeba přijmout obrovské množství potravy. U sportujících je energetický příjem často omezen udržením optimální hmotností jedince a dále pak častá frekvencé tréninku. Z toho vyplývá, že je téměř nereálné pokrýt potřebné množství přirozeným způsobem. Proto je vhodnější pokrýt pravidelný příjem vitamínu z doplňků stravy.

 

Které vitamíny ovlivňují sportovní výkonnost?

Vitaminy dělíme na rozpustné v tucích ( a rozpustné ve vodě. Do první skupiny tzv. liposolubilní zahrnujeme A,D,E,K. v druhé pak thiamin (B1), riboflavin (B2), niacin, kyselina pantothenová, pyridoxin (vit. B6), biotin, kyselina listová, kobalamin (B12), kyselina askorbová (vit. C).

  1. Vitamíny rozpustné v tucích: A,D,E,K
  2. Vitaminy rozpustné ve vodě: B1, B2, niacin, kys. listová, B6, biotin, kyselina pantothenová, B12, vit C.

Vitamín A

  • podporuje krvetvorbu, syntézu bílkovin a tvorbu kostí
  • zvyšuje iminutu zejména dýchacího systému
  • doporučuje se brát spolu s vit. D
  • DDD vitamínu A 0,8mg, sportovci 2-3mg denně dlouhodobě

Thiamin (vit. B1)

  • nutný pro metabolismus sacharidů hlavně glykogenu (přeměna na pyruvát)
  • má význam pro tvorbu ATP a další energetické děje
  • DDD vit B1 je 1,1mg, sportovci pak 3mg denně

Riboflavin (vit. B2)

  • zvýšená spotřeba úměrně k energetickému výdeji a příjmu bílkovin
  • DDD je 1,1mg, sportovci pak 20 – 25mg denně
  • dokáže zvýšit anabolizaci organismu až o 20%

Niacin

  • důležitá součást předtréninkových suplementů
  • u sportovců se používá pro zvýšené prokrvení perifériích (preworkout) běžně až 20mg
  • vyšší dávky mají za účinek snížení cholesterolu v krvi
  • DDD 16mg, sportovci minimálně 30mg jednorázově

Pantothenová kyselina (B5)

  • plní důležitou funkci v metabolismu spalování tuků a sacharidů
  • podílí se na syntéze biologicky aktivních látek významných pro výkonnost
  • zvyšuje aktivitu mitochodriíí
  • zvýšená spotřeba při stresu a růstu svalové hmoty
  • podpora funkce nadledvin
  • podporuje “výkonnost dolních končetin” (výzkum Hatfielda) pro dřepaře je vhodné až 500mg denně!
  • DDD 6mg, sportovci pak 40mg

Pyridoxin (vit. B6)

  • zvýšená spotřeba při vysokém příjmu bílkovin a její metabolizaci (0,04mg na 1g bílkovin)
  • pro zlepšení stresové záteže
  • DDD 1,4mg sportovci až 3-5mg ve dnech tréninku i volna

Kyselina listová

  • zlepšuje krvetvorbu
  • ovlivňuje metabolismus aminokyselin
  • DDD 200 mcq, sportovci a zejména sportovkyně až 400mcq

Biotin

  • důležitý pro metabolismu bílkovin, sacharidů a tuků
  • podporuje regeneraci a bolesti ve svalech po treninku
  • DDD 50 mcq, sportovci až 500mcq

Kobalamin (vit. B12)

  • dříve velmi oblíben pro anabolické účinky ( účinný pouze ve zmraženém stavu)
  • zlepšuje krvetvorbu a dýchání
  • odstraňuje bolest svalové hmoty
  • nutný pro spalování tuku v citrátovem* cyklu
  • DDD 2,5 mcq, sportovci 10 – 20mcq denně.

*Citrátový cyklus (cyklus kyseliny citrónové, cyklus trikarboxylových kyselin, Krebsův cyklus) je řada reakcí, které tvoří společnou metabolickou dráhu při aerobní oxidaci sacharidů, lipidů a proteinů.

Vitamín C

  • nutný pro syntézu kolagenu (rozvoj síly a objemu svalu)
  • regenerace po treninku
  • podpora imunity – tvorba imunoglobulinu, mnozeni fagocytu a leukocytu,
  • protivirove ucinky
  • ovlivnuje metabolismu ATP
  • velmi antioxidant,
  • vhodna kombinace s vit E.
  • DDD 80mg, sporotovci až 10g

Riziko u sportovců s poškozenými ledvinami – kulturisté konzumují vysoké množství bílkovin, které nadměrně přetěžují ledviny tudíž je tzde zvýšené riziko. Za rozumnou dávku se považuje 500mg až 1500mg denně na lačno. Vyšší příjem vitamínu C zvyšuje spotřebu zinku, dále pak zvyšuje vylučování vit. B6. Je třeba i víde pít, protože více jak 2g zvyšují tvorbu kyseliny močové – rizoko tvorby žlučových kamenů.

Vitamín D

  • významný vliv na imunitu a udržení sportovní vykonnosti
  • nutný pro ukladani vápniku do kosti a zvyšování jejich pevnosti
  • stimuluje tvorbu inzulinu (stejne jako BCAA) tudíž riziko hypoglykémie při vyšší dávkách
  • DDD je 5mcq, v případě užívání AS je vhodnější vyšší příjem – více jak 25mg je považováno za rizikové.

Vitamín E

  • je nutný pro správné fungování imunitního systému
  • důležitý pro detoxifikaci jater
  • zlepšuje průtok vlásečnicemi.
  • vyšší dávky tlumí záněty ve šlachách
  • DDD 12mg – vice jak 400mg toxické

Vitamín K

  • ovlivňuje metabolismus nekterych AMK – glutaminu a kys. glutamove
  • nutný pro schopnost specif. bilkovin vázat vápnik při tvorbě kostí
  • ovlivňuje srážlivost krve
  • DDD 75mcq, vice jak 600mcq toxické.

 

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit.

Nastavení cookies

Abyste na našich stránkách rychle našli to, co hledáte, ušetřili spoustu klikání a nezobrazovaly se vám reklamy na věci, které vás nezajímají, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se ukládají ve vašem prohlížeči. Podle cookies vás na našich stránkách poznáme a zobrazíme vám je tak, aby všechno fungovalo správně a dle vašich preferencí. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.

Nastavení