Jak by měla vypadat správná jarní očista?

5. 3. 2019

Rozumně, umírněně, s důrazem na základy zdravého stravování, které by nám měly vydržet co nejdéle, nejlépe napořád. Radikální očistné kúry spojené s hladověním a striktním omezováním stravy mohou být spíš riskantní než přínosné.

V zimě někteří z nás mívají méně pohybu, milovníci zimních sportů ho možná měli dost, zato regenerace a odpočinek chyběl. Rovněž energeticky vydatnější, tučnější a sladší zimní jídelníček zvyšuje zátěž organismu. Mnozí z nás prodělali chřipku, průduškové záněty s antibiotiky či sezónní úraz. Vitaminů v přirozené formě, tedy v zelenině a ovoci, směrem k jaru výrazně ubývá. I to se podílí na tzv. jarní únavě, spolu s dlouhodobým nedostatkem slunečního svitu a případnými dalšími faktory (znečištění ovzduší, únava, stres).

Organismus bývá na přelomu zimy a jara skutečně oslabený a zranitelný. Proto bychom měli zvolit spíše šetrné a pozvolné odstraňování toxických látek v řádu týdnů, které by mělo navíc počítat s tím, že potřebujeme zároveň doplňovat kvalitní zdroje energie pro běžné fungování v práci i v soukromí.

Detoxikační režim

Člověk funguje jako biologicko-psychologicko-sociální organismus. Při očistné kúře bychom se proto neměli upnout jen na jednu část, například na tělo a jeho orgány – když se zbavují nežádoucí zátěže, bude tím ovlivněna i psychika. A pokud si toho nejsme vědomi, odnese to i naše okolí. Minimálně na počátky očistné kúry je proto vhodné zvolit období, v němž neočekáváme žádné dramatické stresové situace, intenzivní fyzickou aktivitu, důležitá pracovní a společenská setkání a kdy můžeme ovlivnit svůj jídelníček. Nehodí se například týden nabitý služebními cestami či sportovním soustředěním.

Součástí detoxikačního programu je:

  • úprava stravovacího a pitného režimu

Významně omezit alkohol (destiláty, likéry a z nich připravené koktejly vynechat úplně), omezit je vhodné i kávu a zvýšit příjem čisté neperlivé vody, bylinných čajů, zeleninových šťáv.

Vyhnout se polotovarům a jídlům s konzervanty, chemickými barvivy a zvýrazňovači chuti (např. uzeniny), výrazně omezit příjem živočišných tuků a optimálně i masa (s výjimkou ryb) a jednoduchých cukrů.

Naopak přidáme obiloviny (s menším podílem pšenice), luštěniny, zeleninu, v přiměřené míře i ovoce.

Zvýšíme příjem tzv. zelených potravin, které dokážou šetrně navodit očistu, regenerační procesy a mají komplexní nutriční vlastnosti. K nim patří například mladý ječmen nebo říční řasa chlorella.

  • podpora zdravějšího životního stylu

Během detoxikační kúry je vhodné výrazněji omezit kouření. V optimálním případě může jarní detox odstartovat úplné nekouření.

Pohyb je důležitý i během očistné kúry, ale spíše v mírnější intenzitě a bez stresujícího soustředění se na výkon (jóga, pilates, procházky nebo lehký běh podle zdraví a kondice).

Důležitý je také odpočinek, spánek a dopřát si možnost být v kontaktu sami se sebou a vnímat vlastní potřeby v tělesné i psychické rovině.

Přírodní doplňky stravy k podpoře očisty

Začněme už zmíněnými zelenými potravinami:

Sušená šťáva ze zelených lístků mladého ječmene je zdrojem řady vitaminů, stopových prvků, aminokyselin a chlorofylu. Díky tomu má šetrné detoxikační schopnosti, podporuje regeneraci a je zdrojem energie a vitality. 1-2 čajové lžičky zeleného prášku se smíchají s vodou, ovocnými i zeleninovými saláty, dá se použít i do zeleninové polévky nebo salátové zálivky.

Přispívá ke správné funkci imunitního systému, k udržení obranyschopnosti organismu, k tvorbě kolagenu nezbytného pro funkci kostí, chrupavek, cév, dásní a zubů a v neposlední řadě se účastní vstřebávání železa, které je nezbytné pro zdravou krvetvorbu. Dostatek vitaminu C v potravě přispívá k detoxikaci jater a nadledvinek.

Obsahuje výtažek sladkovodní řasy Chlorella pyrenoidosa, která má příznivý vliv na játra a zajišťuje očištění organismu. Pomáhá udržet normální funkci střev a jater a podporuje přirozenou detoxikaci organismu.

Doplněk obsahuje vyvážené trio minerálů, které jsou maximálně využitelné právě ve vzájemné součinnosti. Hořčík se účastní všech metabolických dějů spojených s přeměnou energie, je nezbytný pro srdce, svaly, kosti, nervové funkce. Bývá to zároveň minerál, který v organismu nejčastěji chybí. Ke svému působení však potřebuje vápník, který se pro změnu bez přítomnosti hořčíku není schopen zabudovat do kostní a zubní hmoty. Zinek je důležitý nejen pro dobrý stav pokožky, vlasů a nehtů, zraku, ale podporuje imunitní funkce organismu, přispívá k ochraně před toxickými látkami – v řadě svých funkcí se dvěma předchozími minerály úzce spolupracuje.

 

 

« Zpět