Jak zvýšit koncentraci a zbavit se stresu?

11. 6. 2019

Znáte ten pocit, kdy si potřebnou informaci ne a ne vybavit z paměti? Případně to děsivé prázdno v hlavě, přestože jste se na zkoušku nebo důležitou schůzku připravovali? Dobírají si vás blízcí, že si nepamatujete, co vám včera říkali? Stává se vám, že se nedokážete soustředit? Nepropadejte panice.

Ve světě nabitém informacemi paměť musí pracovat výběrově. Důležité však je, abychom jí nastavili takové podmínky, že se do ní bude ukládat právě to, co potřebujeme, a že si informace budeme schopni ve správný čas vybavit.

Víte, co váš mozek potřebuje?

Ráno moudřejší večera, říkávaly naše prababičky – a moderní neurovědecké výzkumy jim dávají za pravdu. Vyšetření mozku pomocí zobrazovacích metod ukazuje, že informace získané přes den mozek v noci zpracovává, třídí a ukládá. Jdeme-li spát s pocitem, že máme z učení důležité diskuse nebo nevyřešeného problému v hlavě zmatek, ráno se můžeme probudit s mnohem jasnějším a zralejším názorem. A naopak – pokud se učíme celou noc, druhý den je výsledek zkoušky katastrofální, protože se informace nestačily logicky utřídit a propojit do patřičných souvislostí.

Kognitivní, tedy rozumové funkce, o jejichž významu se v souvislosti s pamětí a koncentrací často hovoří, jsou neoddělitelně spojené s emocemi a prožíváním. Emoce ovlivňují naše rozhodovací schopnosti, soustředění i paměť v dobrém i ve zlém.

Co blokuje náš mentální výkon

Ve chvíli, kdy jsme pod vlivem silných emocí (máme hrozný strach, ale třeba i obrovskou radost), nejsme schopni racionálně uvažovat a domyslet všechny důsledky našich rozhodnutí. Nezbude nám, než počkat, až akutní nával emocí opadne, abychom mohli zase začít rozumně myslet. Pokud se smíříme s tím, že člověk podle tohoto evolučního mechanismu přirozeně funguje, ušetříme si spoustu problémů a budeme daleko výkonnější.

Motivovat člověka k vysokému výkonu výhružkou nebo strachem nezabírá – v situaci ohrožení je schopen podat jen průměrný, standardní výkon, který, lidově řečeno, zvládne „levou zadní“.  Žádné nové, jedinečné řešení v takové situaci nevymyslí. Mnozí nadřízení i učitelé dodnes tenhle, dnes už vědecky ověřený poznatek, bohužel nerespektují. Výkony podřízených i žáků pak podle toho vypadají. (Výjimkou jsou lidé speciálně trénovaní na řešení krizových situací v zátěži a neohrožení filmoví hrdinové).

Čím prospějeme své paměti

Emoce hrají při zapamatování i pozitivní roli, protože to, co je spojené s nějakým prožitkem nebo pocitem si zapamatujeme snáz. Lépe si pamatujeme a vybavujeme to, co můžeme vnímat více smysly – co vidíme, slyšíme, co si můžeme osahat a vyzkoušet. Více si zapamatujeme z přednášky, při níž nás řečník rozesmál (případně rozplakal). Ještě lepší je workshop, kde si můžeme nové poznatky rovnou zkusit.

Často pomůže, když příslušné informaci nějakou emoci sami „přidělíme“, třeba tím, že nám někoho nebo něco zajímavého připomene. Na principu asociací fungují i mentální tréninky zaměřené na lepší zapamatování jmen. Pokud se seznamujete například s Jaroslavou Kaňkovou, je praktické okamžitě její jméno zopakovat a co nejdříve ho v konverzaci znovu použít – kromě toho trenéři doporučují představit si nad hlavou dotyčné paní třeba rozkvetlou jarní louku (Jaroslava) pokaňkanou velkými skvrnami od inkoustu. Čím absurdnější asociace vymyslíme, tím snáze si mozek informaci uloží do paměti, tvrdí odborníci.

Tipy pro lepší koncentraci a paměť

  • Mírný tlak má na duševní výkon pozitivní vliv, silný tlak a stres škodí. Často si podmínky zhoršujeme tím, že necháváme úkoly na poslední chvíli bez časové rezervy. Soustředění i paměťové úkony pomůže zlepšit větší pohoda na práci a lepší plánování času.
  • Pokud máte problém soustředit se a myšlenky se vám rozbíhají, zkuste si jednotlivé části úkolu a kroky řešení nakreslit a napsat do myšlenkové mapy. Návod na její vypracování najdete na internetu.
  • Postřeh, zapamatování i vybavování z paměti můžete trénovat i cestou do práce nebo do školy: zkuste si zapamatovat, jak vypadali a co měli na sobě lidé, kteří seděli vedle vás v MHD. Představte si, že byste je měli jako svědci popsat policii.
  • Paměť a koncentraci může příznivě podpořit i řada přírodních látek: ginkgo biloba přispívá k lepšímu prokrvení mozku (a tedy i přísunu živin) a pomáhá udržovat paměť „v kondici“. Guarana podporuje psychickou aktivitu a soustředění, podobně jako ženšen, který navíc přispívá ke zvýšení psychické odolnosti v zátěži.
  • K fyziologickým předpokladům dobré paměti a koncentrace patří správné fungování nervového systému, pro nějž je důležitý hořčík a vitaminy skupiny B. Jejich nedostatek se projeví i mentálním útlumem nebo slabší odolností vůči stresovým faktorům.

Super Memo

Obsahuje 6 účinných přírodních látek. Je vhodný na zlepšení koncentrace, duševní aktivitu a paměť. Extrakt z ženšenu korejského přispívá k duševní aktivitě, ginkgo biloba je zdrojem přírodních antioxidantů.

Ginkgo Biloba Strong

Obsahuje kombinaci extraktu z ginkgo biloby, kapsaicinu z chilli papriček a hořčíku. Ginkgo biloba pomáhá udržovat dobrou paměť a činnost mozku v pozdním věku, podporuje periferní krevní oběh.

Guarana

Obsahuje kofein s postupným uvolňováním. Guarana přispívá k energii, vitalitě a podporuje psychickou aktivitu organismu, správnou funkci imunitního systému a příznivě ovlivňuje proces redukce hmotnosti.

Ženšen korejský

Obsahuje rostlinný extrakt z kořene ženšenu korejského - Panax ginseng. Ženšen pomáhá udržovat fyzickou i psychickou sílu v období vyčerpání, slabosti a únavy, dodávat pocit pohody, podporuje paměť.

Antistress Herbal

Obsahuje rostlinné extrakty a vitamin B6 pro duševní rovnováhu a koncentraci. Rozchodnice růžová a vitamin B6 přispívají ke správné činnosti nervové soustavy a ke snížení míry únavy a vyčerpání.

B-Complex Antistress

Obsahuje komplex vitaminů B a vitamin C. Pomáhá udržet energii a vitalitu organismu (Vitamin B1, B3, B5, B12) a napomáhá ke správné funkci nervového systému (Vitamin C, B1, B3, B5, B6).

« Zpět