Jak na podzim pečovat o vlasy?

10. 9. 2019

Na tělo už zcela samozřejmě používáme opalovací přípravky s UV filtrem, myslíme na výživu i hydrataci, ale mnohdy si neuvědomujeme, že naše vlasy potřebují velmi podobnou péči.

V letních dnech byly naše vlasy vysušované sluncem, protože jejich strukturu poškozuje UV záření, své udělá i mořská sůl anebo chlorovaná voda bazénů. Velká většina z nás má k tomu všemu vlasy namáhané barvením, uměle zvlněné trvalou nebo častým používáním kulmy a fénů, nebo naopak narovnané vlasovou žehličkou. Ty jsou pak vůči vlivům slunce, vody i větru mnohem citlivější. Delší vlasy samozřejmě trpí víc – jednak je výživa dlouhého vlasu pro vlasové cibulky náročnější a jednak vnější negativní účinky působí na dlouhý vlas podstatně déle než na pravidelně zastřihovaný krátký účes.

Proč se vlasy poškodí?

Lidský vlas je na povrchu obalen ochrannou vrstvou, kutikulou, která by měla zajišťovat jeho ochranu před zevním prostředím slabou vrstvičkou tuku z mazových žláz, které jsou součástí vlasového kořenu a jeho obalů v pokožce. Častým máčením, vysoušením (fény či prudkým sluncem), chemickými reakcemi (vlasy a jejich barvy versus mořská sůl, chlor atd.), ale i drsným třením mokrých vlasů ručníkem, se tato šupinatá vrstva ničí, vlas se „otevírá“, snadno vysychá, barva se zesvětluje a zároveň může docházet k poškození vnitřní keratinové struktury vlasu. Navenek se to projeví ztrátou lesku, vlasy vypadají unaveně, zplihle jako sláma, špatně se tvarují, na koncích se třepí nebo se lámou. 

Ať žije pomáda!

K pravidelné péči je vhodné používat vlasovou kosmetiku (šampon, kondicionér, balzám), které chrání před nebezpečnými složkami záření (zejména v létě) a přispívají k zevní výživě vlasů. Také je dobré se vyhnout příliš častým tepelným procedurám při tvarování účesu. Novozélandský kadeřník Craig Hughan doporučuje vetřít ráno a večer do konečků vlasů kvalitní vlasový olej, který pomáhá omezit třepení.

V době nejintenzivnějšího slunečního svitu se doporučuje chránit vlasy před UV zářením vzdušnou pokrývkou hlavy, třeba lehkým prodyšným kloboukem. Nyní na podzim bojujeme s častějším vypadáváním vlasů, proto je dobré se včas poohlédnout po správné výživě, která vlasy po létě dostatečně vyživí.

Na podzim pomohou i vlasové zábaly, nejlépe dvakrát měsíčně. Dají se jednoduše zvládnout i doma z kuchyňských surovin – stačí si připravit ty správné ingredience podle druhů vlasů.

-          Pro každý typ vlasů se hodí zábal z rostlinného oleje, citronové šťávy a žloutku, který můžeme doplnit lžičkou bílého jogurtu.

-          Pro suché vlasy namícháme jako základ zábalu kvalitní olivový olej se žloutkem (dá se nejen promíchat, ale vyšlehat na konzistenci „vlasové majonézy“). Můžeme přidat i avokádo a na lámavé vlasy také med.

-          Pro mastné vlasy se hodí maska z tužšího sněhu z bílků, kterou necháme na vlasech zaschnout. Osvědčuje se i tea tree olejíček s citronem. Pokud se konečky mastných vlasů třepí, aplikujeme výživnější olejovou kůru jen na ně.

-          Proti lupům pomáhá maska obsahující pivo nebo chmelový extrakt, případně extrakt z kopřiv.

Vlasové masky nechte působit alespoň 20 minut, delší vlasy zabalte do igelitu a ručníku. Při vymývání zábalů s vejcem zpočátku nepoužívejte příliš teplou vodu, jinak dosáhnete na hlavě efektu míchanice (pokud se to stane, nechte vlasy proschnout, vyčešte je a umyjte).

Čím se vlasy živí?

Až 80 % viditelné části vlasu tvoří vlasová kůra s necitlivými keratinovými vlákny. Z hlediska chemického složení je nejpodstatnější složkou vlasů uhlík, dále kyslík, dusík, vodík a síra, najdeme v nich i železo, zinek, jód, mnoho aminokyselin, proteinů a lipidů. Kvalitu vlasů tedy můžeme podstatně ovlivnit svým jídelníčkem. Pokud tělu nedodáváme potřebné stopové prvky, vitaminy a aminokyseliny, životnost vlasu se zkracuje. Do těla je tak třeba dostávat dostatek aminokyselin obsahující síru jako je cystein a methionin, které podporují tvorbu vlasů. Pro kvalitní stav vlasů jsou důležité bílkoviny. Najdeme je jak v rostlinné stravě (brambory, obilí, rýže), tak i v živočišných produktech (maso, sýry, vejce). Prospívá jim dostatek vitaminů, minerálů a stopových prvků. Zejména:

-          vitamin A (optimalizuje činnost mazových žláz),

-          vitaminy B (např. B6 omezuje padání vlasů, podporuje tvorbu proteinů, jež jsou součástí stavebních základů vlasů, B5 podporuje pružnost, lesk a pevnost vlasů, B12 chrání proti vypadávání vlasů),

-          vitamin C (podporuje tvorbu keratinu),

-          zinek (ochraňuje vlasové kořínky před zánětem)

-          hořčík či křemík (posilují vlasové struktury, brání vysoušení),

-          měď (působí proti vypadávání a lámání vlasů),

-          železo (podporuje zdravý růst vlasových váčků),

-          velký význam má příjem tekutin – čím tepleji, tím více dodržujte pitný režim.

Vlasy potřebují velmi podobné živiny jako jiné orgány našeho těla. Měli bychom si jich dopřát opravdu hojně – tělesný metabolismus totiž funguje tak, že přednostně zásobí živinami ty části těla, které jsou pro náš život zásadní – vnitřní orgány, nervová soustava, kosti, svaly. Z hlediska přežití jsou totiž vlasy či nehty méně podstatné. Takže dostávají, až co zbyde. Kromě vyvážené pestré stravy mohou být vítaným zdrojem vitaminů, minerálních látek a stopových prvků i kvalitní doplňky stravy zaměřené na zdravé vlasy. Výborným zdrojem křemíku v nich jsou například výtažky z přesličky rolní (VITALAND Beauty you).

Dejte svým vlasům, co si zaslouží – výsledky na sebe nenechají čekat.

« Zpět