Jak přežít podzim? Posilte imunitu!

30. 10. 2019

S podzimem začíná dřívější smrákání, ranní mrazíky – a pravidelně také nachlazení, virózy a „podzimní depka“. Nastává období, které prověří náš imunitní systém.

Základem úspěchu jsou dlouhodobá režimová opatření, která nám pomohou v dostatečném předstihu vyladit imunitní schopnosti našeho organismu, abychom dokázali v čase respiračních infekcí a viróz úspěšně vzdorovat různým onemocněním. Další fáze nastupuje ve chvíli, kdy přece jen chytneme rýmu nebo nás začne škrábat v krku – v této akutní fázi potřebujeme co nejdříve podpořit silnou obrannou reakci, díky níž může mít onemocnění lehčí průběh, takže i rekonvalescence a návrat k plnému zdraví bude rychlejší.

 Posílení imunity krok za krokem

-          Zdravě jezte a dodržujte pitný režim

Pestrá a vyvážená strava s dostatkem vitaminů, minerálů, stopových prvků, kvalitních bílkovin, přiměřeného množství sacharidů a zdravých tuků (rybí maso, za studena lisované oleje, semena a jádra) by nás měla provázet celoročně. S nástupem chladnějších dní přizpůsobíme jídelníček – ráno nezačneme studeným džusem, ale teplým čajem, vhodné jsou i teplé kaše s čerstvým ovocem, můžeme postupně přecházet na hutnější jídla a prohřívací koření (zázvor, chilli, skořice, hřebíček, pepř).

-          Denně se hýbejte a pravidelně sportujte

Denně bychom měli pro zdraví, zachování kondice a pohyblivost kloubů ujít asi 7 km, což představuje zhruba 1,5 hodiny chůze (i rozložené v průběhu celého dne). Vhodné jsou i další sportovní aktivity alespoň 2x týdně po 45 minutách. Zejména od středního věku, kdy se mohou začít objevovat první příznaky kloubní zatuhlosti a subjektivně je příjemnější radši zůstat v klidu, je třeba zpočátku k procházkám a sportování zmobilizovat vůli – výsledek v podobě lepšího zdraví skutečně stojí za to!

-          Otužujte se

Po koupeli se osprchujte o poznání chladnější vodou, postupně teplotu snižujte. Noste raději několik vrstev oblečení, která se dají snáze přizpůsobit teplotě v místnosti i venku. V chladnějších dnech je pro organismus zdravější přihodit svetr, než sedět v tričku v přetopené místnosti, kde rychleji vysychají sliznice a viry se úspěšněji množí.

-          Dopřejte si dostatek spánku

Organismus potřebuje dostatek času na regeneraci sil spánkem. Nespavost a nekvalitní spánek způsobuje nejen únavu druhý den, oslabuje také imunitu a odolnost vůči zátěži a stresu. Nejezte před spaním těžká jídla, při problémech s usínáním nepijte po čtvrté hodině kávu, omezte alkohol, před spaním nesportujte, nedívejte se na dramatické scény v televizi, nehádejte se s partnerem a nerozčilujte se. Snažte se chodit spát i vstávat ve stejnou dobu ve všední den i o víkendu.

-          Usmívejte se, pěstujte si smysl pro humor

Smích zlepšuje prokrvení i cirkulaci živin v těle, humor a smích mají prokazatelné terapeutické účinky. Snažte se omezit kontakty s negativně založenými lidmi, kteří si na všechno stále stěžují, vracejte se k oblíbeným filmovým komediím. Naučte se usmívat, i když máte pocit, že není proč – neurovědci prokázali, že už samotný úsměv dokáže zlepšovat náladu, protože mimika svalů předává signály o tom, že se usmíváme, centrům zodpovědným za emoce v mozku – a díky tomu se může naše nálada opravdu zlepšit. A jsme-li pozitivněji naladěni, snáze si všímáme „světlejších stránek“ každodenního života, což přispívá k lepšímu zvládání zátěžových situací i k celkovému zdraví.

-          První vitaminová pomoc

Pokud se přihlásí první příznaky nachlazení, rýmy či kašle, je potřeba zvýšit přísun vitaminů a dalších látek podporujících okamžitou imunitní odezvu (vitamin C, echinacea, beta-glukany), dopřát organismu možnost bojovat s infekcí a nezatěžovat ho víc, než je nezbytně nutné – ubereme fyzické a pokud možno i psychické námahy (vynecháme aktivní sport, zvolníme režim ve volném čase, přidáme víc odpočinku a spánku).

K přirozenému posílení imunity mohou přispět i doplňky stravy s vitaminy, minerály a stopovými prvky, ale i přípravky s extrakty z osvědčených léčivých rostlin.

Hlíva + Rakytník + Echinacea

Kombinace přírodních účinných látek, které všestranně příznivě působí na imunitní systém. Podporuje přirozenou obranyschopnost organismu.

Echinacea forte

Kombinace rostlinného extraktu z echinacey a vitaminu C má příznivý vliv na imunitní systém, působí antioxidačně, podporuje hojivé procesy.

Reishi forte

Reishi přispívá k posílení organismu v období fyzické i psychické zátěže, podporuje imunitní systém během zvýšené tělesné námahy.

 

 

« Zpět