Jak vyzrát na vánoční přejídání?

10. 12. 2018

Vždyť jsou přece Vánoce! Zdánlivě neprůstřelný argument, jímž se pokoušíme omluvit každou odchylku od našeho obvyklého způsobu života – nejčastěji směrem ke všemu „zapovězenému“ a nezdravému. Jídlo se přitom ocitá v jedné z hlavních rolí.

Pro mnohé z nás jsou Vánoce obdobím, které si nedovedeme představit bez slastného lenošení u televizních pohádek. Nejlépe vleže a s mísou cukroví po ruce. Diabetici, kteří musí „jen“ dodržovat dietu, za souhlasného přivření očí svých blízkých porušují všechna možná dietní pravidla. A ten, kdo před pár měsíci usilovně hubnul do plavek, ochotně zapomene na všechnu vynaloženou námahu – zase vyndá ze skříně volný svetr a před spaním klidně spořádá i druhou a třetí večeři…

Pokud všem těmto vábením odoláváte, číhají na vás o Vánocích další úskalí v podobě návštěv u rodičů, babiček, tetiček i sousedů. „Vždyť svíčkovou jsi měla vždycky tak ráda. Schválně jsem jí vařila kvůli tobě!“ „Jen pět knedlíků? Ale prosím tě, vždyť Vánoce jsou jen jednou za rok!“ „Tenhle kousek cukroví musíte taky ochutnat.“ „Berte si! Proč si neberete? Vám to asi nechutná…“ Případně: „No to byste mě tedy urazili, jestli si nevezmeme!“ Vánoční pohostinnost i více či méně nápadná manipulace a citové vydírání přes jídlo mají bezpočet variant – s některou se setkal snad každý z nás.

Jak odmítnout, a neurazit?

Sedíme u sváteční tabule, jsme si vědomi, kolik práce hostitel vynaložil, a vidíme, jak se snaží z našeho chování získat důkaz, že všechna ta námaha nebyla nadarmo, že nám chutná. Proto bývá tak těžké odmítnout. Cítíme vinu. Nechceme, aby si maminka či babička vyložily naše odmítnutí jako nevděk, nezájem, jako „městskou povýšenost“ atd. Pokud jde o blízké, které jsme delší dobu neviděli, možná se nám právě o svátcích nechce vyvolávat konflikt.

Jak tedy odmítnout velkou porci, další chod, dorty nebo cukroví, a neurazit?

  • Řekněte svým blízkým, jak jste rádi, že můžete být zase všichni spolu, ujistěte je, že společné setkání je pro vás velmi důležité – zkrátka nebojte se říct něco milého, a hlavně s tím začněte dřív, než bude hostitel „prověřovat vaši spokojenost“ velikostí porce na vašem talíři. (Pak budete mít mnohem větší šanci prosadit své přání nemastit, jíst pudink bez šlehačky nebo konzumovat vlastní bramborový salát bez majonézy.)
  • Uzobněte a chvalte ten vynikající kousek cukroví, případně požádejte o recept. Polichocená tetička si pravděpodobně ani nevšimne, že jste si vzali jen jeden kousek.
  • S tím souvisí i další dobrá rada: Mějte stále něco na talíři. Vezměte si dva kousky, snězte jeden a stále máte po ruce argument, že si přeci berete. Podobná rada platí i pro pití alkoholu – pokud jste ještě nedopili, hostitel nemá tak silnou potřebu vám dolévat.
  • V případě sousedů či vzdálenějších příbuzných můžete použít i lehčí výmluvu na zdravotní důvody. Například že vám nedávno našli zvýšený cholesterol či cukr v krvi, že vám lékař doporučil zhubnout kvůli bolestem kloubů, tučné jídlo vám poslední dobou nedělá dobře atd. Ovšem pozor: V případě starostlivých rodičů a dalších blízkých se tímto způsobem rozhodně nevymlouvejte! Argumentujte jen těmi zdravotními důvody, které jsou oprávněné – vědí-li, že jste diabetik, je přece logické, že odmítnete sladké nebo příliš těžké jídlo či velkou porci najednou. Pokud sportujete, vysvětlete jim, že by vám porušení určitého stravovacího režimu mohlo způsobit problémy.

Jak vyzrát sám nad sebou?

Mnohdy ale nepotřebujeme stále pobízející babičku – dokážeme se přejíst sami. Základní prevence je nekupovat tolik jídla, péct menší množství a méně druhů cukroví, a navíc vybírat jen ty lehčí a zdravější. Jenže často na poslední chvíli podlehneme obavám, aby bylo všeho dost – budeme přeci několik dní všichni doma, možná přijdou i nečekaní hosté…

Zkuste si rozepsat jídelníček na svátky i dny, kdy mají děti prázdniny. Pravděpodobně zjistíte, že není třeba zkonzumovat o mnoho víc jídla než například o běžném víkendu. V první řadě vyřaďte z nákupního seznamu všechny sušenky, oplatky a chipsy. Místo nich raději kupte ovoce a oříšky. Máte-li vánočku a cukroví, nepotřebujete mít v mrazáku ještě dort.

Cukroví vyskládejte raději na talíř než na velkou mísu, zbytek uložte tak, aby nebylo všem jednoduše dostupné.  Večer si místo něj berte raději ovoce – dopřejte si i druhy, které obvykle nekupujete, mísa bude mít rázem slavnostnější ráz.

Na menších talířích vypadají porce větší. I to je jeden ze způsobů, jak konzumovat méně. Zbytky jídla v kuchyni lákají členy rodiny k nenápadnému ujídání. Raději je uložte do krabiček a schovejte do lednice nebo do mrazáku. A nezapomínejte o Vánocích na pohyb, minimálně na každodenní procházku.

 A další rady na Vánoce:

-        nenechte se nijak omezovat, protože nejhorší ze všeho je stres (dbejte proto i na dostatek kvalitního spánku)

-        v jídelníčku omezte sladkosti, sladké pečivo, cukr všeho druhu (včetně slazených nápojů)

-        dávejte přednost jídlům v co nejpřirozenější podobě (především se vyhýbejte smaženým jídlům, praženým či soleným oříškům)

-        pamatujte, že i o Vánocích mohou vaše stoly překypovat jídlem, které však obstojí u všech autorů výše uvedených knih (zelenina, ovoce, ořechy, kvalitní ryby)

-        každý den věnujte jednu hodinu pohybu (stačí procházka nebo rychlejší chůze)

-        užívejte si a radujte se s rodinou, svými blízkými

Pomocníci z VITALAND 

V prosinci akce 2+1 na všechny doplňky stravy VITALAND.

VITALAND Chlorella

Snad žádné jiné období v roce není tak typické tím, že mnoho dní po sobě konzumujeme vydatné masité pokrmy několikrát denně a k odpoledním svačinám i večernímu posezení máme k dispozici krémové cukroví. Podpořit trávení, ale i udržet normální funkci jater a střev nám může pomoci sladkovodní řasa chlorella. Zároveň podporuje přirozenou detoxikaci organismu, kterou bychom mohli právě v těchto dnech oslabit. Navíc přispívá k udržení vitality a energie, kterou musí organismus ve zvýšené míře vydávat na zpracování těch úžasných lahůdek, které si nedopřejeme jindy než o Vánocích.

VITALAND Trávicí enzymy

Smažený kapr se salátem, propečená husička, půlnoční ovárek… Chcete si o Vánocích a na Silvestra dopřát klasiku české kuchyně, ale máte strach, že vám bude po jídle těžko? Tobolky s komplexem trávicích enzymů Digezyme® vám mohou pomoci s trávením pokrmů, které jsou tučnější, než jste zvyklí. Užívají se během jídla, aby okamžitě podporovaly procesy zpracování potravy.

VITALAND Mladý ječmen

Zdá se vám, že tradiční vánoční jídelníček není přesně tím, co se označuje jako zdravá strava? Rozmíchejte si sušený mladý ječmen s ovocnou nebo zeleninovou šťávou, přidejte ho do polévky nebo do salátu a rázem získáte bohatý zdroj minerálních látek, vitaminů i esenciálních aminokyselin. Pokud se chystáte strávit vánoční prázdniny na chalupě na horách, i tady oceníte výborné nutriční vlastnosti mladého ječmene spolu s jeho jednoduchou přípravou.

VITALAND Lactobacillus 8

Laktobacily jsou součástí naší střevní mikroflóry. V posledních letech se začínají objevovat výzkumy naznačující, že u obyvatel ve vyspělých zemích se jejich počet snižuje. Patrně v důsledku stravování – konzumace přirozeně kvašených a kysaných potravin se snížila, v mnoha potravinách jsou naopak přítomné konzervanty, které laktobacilům dlouhodobě neprospívají. Tobolky s komplexem osmi druhů těchto prospěšných bakterií a probiotickou vlákninou nejen podporují trávení, ale přispívají k osídlení našeho střevního traktu tou správnou mikroflórou. Tím pomáhají podpoře našeho celkového zdraví.

 

 

 

« Zpět