Upečte si palačinky z proteinu!

9. 10. 2019

Milovali jste už jako děti sladké snídaně, kdy maminka udělala čerstvé palačinky, které potřela marmeládou nebo pokladla ovocem? Zkuste si připravit jednu ze zdravějších verzí této osvědčené pochoutky.

První zmínky o palačinkách pochází již ze staré Perské říše. Postupně je však najdeme na Středním východě a v severní Africe, odkud přesídlily do Evropy a zakořenily ve Francii.

Jejich jméno nejspíše pochází od Franciska Palacciniho, který byl osobním kuchařem hraběte Esterházyho. Ten ve Francii při své návštěvě ochutnal tenké placičky složené do trojúhelníku, které mu velice zachutnaly. Jeho osobní kuchař mu pak po návratu domů udělal placky silnější, potřel je marmeládou, sroloval a ozdobil ovocem. Byly tak výtečné, že kromě hraběte zachutnaly i ostatním členům hraběcího dvora, a tak byly pojmenovány po kuchařovi Palaccinim – palačinky.

Klasická varianta se připravuje z mléka, mouky a vajec. Dělají se na sladko, i na slano, a dochucujeme je různě podle své chuti. Někdo je má rád pomazané, někdo je namáčí do ovocných omáček. Slané palačinky často plníme masovými nebo zeleninovými směsmi, zapékáme je v troubě, nebo je obalujeme a smažíme v trojobalu.

Zajímavost o palačinkách

V Anglii každoročně slaví Pancake day neboli Tlusté úterý. Tento svátek pochází od křesťanů, kteří začínali podle tradic držet půst před Velikonocemi. Dnes nemá tento den žádný náboženský charakter, ale je plný zábavy. Lidé pořádají palačinkové závody v různých disciplínách (běh, chytání palačinky atd). Asi nejznámější palačinkový závod se koná v městečku Olney. Ženy se každoročně převléknout do zástěr, nasadí si šátek na hlavu a běží s palačinkou trať dlouhou cca 400 m, během níž musí dostat palačinku v pořádku do cíle.

1) PALAČINKY Z PŘIPRAVENÝCH SMĚSÍ

Existují však i „zdravé“ varianty palačinek, které si přichystáte snadno a rychle. Směs předem zakoupíte u nás ve VITALAND od PROM-IN či od AMIX, přidáte pouze vodu nebo mléko (nízkotučné, sójové) a smažíte (nejlépe bez tuku). Pokus smažíte palačinky na tuku, dejte přednost kvalitnímu kokosovému oleji nebo GHI.

K snídani či dopolední svačině si tak uděláte vysokoproteinové jídlo s nízkým obsahem sacharidů a skoro bez tuků. Potřít ho můžete domácí marmeládou, javorovým sirupem, oříškovými krémy od BIGBOY nebo třeba čokoládovým krémem á la nutella od WEIDER. Pokud jíte palačinky třeba suché s bílým řeckým jogurtem, můžete si je zakoupit už ochucené (čokoláda s kokosem, malina) nebo jemně oslazené. Posypat je můžete navrch chia semínky.

2) PALAČINKY Z PROTEINU

Zdravé a nutričně vyvážené palačinky plné bílkovin zvládnete udělat i samy. Budete potřebovat protein (1 porce cca 25 g), 1 vejce a vodu. Vše smícháte, uděláte tekuté těsto a smažíte. Pokud chcete palačinky k snídani, můžete přidat i ovesné vločky nebo banán pro doplnění sacharidů. Použijte např. AMINOSTAR World N.1, AMINOSTAR 100 % Pure Whey Star. Palačinky dochutíte podle své chuti, stočíte do ruličky a můžete konzumovat.

INGREDIENCE DO PALAČINEK

BIGBOY krémy

  • Jemné arašídové krémy české značky BIGBOY budete milovat. Jsou bez přidaného cukru a konzervantů, doplněny těmi nejkvalitnějšími čokoládami.
WEIDER nutella
  • Tento čokoládový krém s vysokým podílem bílkovin a sníženým obsahem cukru obsahuje syrovátkovou bílkovinu. Jste-li milovníky nutelly, pomažte si palačinky touto lahůdkou.
ŠMAKOUN krémy
  • Na vybraných prodejnách VITALAND můžete zakoupit krémy (pomerančový, lískooříškový, kokosový) od Šmakouna. Krémy obsahují kvalitní živočišnou bílkovinu, jsou bez tuků, cholesterolu, lepku, s minimem sacharidů.

« Zpět