Zdravá střeva budou chránit vaše zdraví!

1. 10. 2018

Všechny důležité živiny se v průběhu trávení dostávají do organismu zejména díky střevům, z nichž se postupně vstřebávají. Na jejich správném fungování do značné míry závisí naše celkové zdraví a odolnost.

Střevní trakt je důležitou součástí nejen trávicí soustavy, ale i imunitního systému našeho organismu. Koho by napadlo, že o nedobrém stavu našich střev mohou svědčit například různé vyrážky, kožní záněty, opakované infekce (včetně respiračních nemocí nebo angin), únava či bolesti hlavy? Potkat mohou dokonce i jedince, kteří se snaží zdravě se stravovat. Pokud se totiž do tenkého střeva v průběhu trávení nedostávají ty správné enzymy a další látky potřebné k chemickému zpracování potravy a není-li tlusté střevo osídleno tou správnou mikroflórou, potřebné živiny se nemohou vstřebat a odcházejí z těla nevyužité…

Co se děje v tenkém střevě

Tenké střevo má průměr jen kolem 3 cm, dlouhé je až 6 metrů, střevní sliznice je ale silně zřasená a má množství klků, které celkovou plochu, kde dochází k trávení potravy, výrazně zvětšují – až na 300 m2, což je víc než tenisové hřiště!

Potrava je při průchodu tenkým střevem štěpena enzymy slinivky břišní a žlučí. Rozložené živiny pocházející ze zkonzumovaných bílkovin, tuků a částečně cukrů, se vstřebávají střevní stěnou.

Pro zpracování potravy zde hrají zásadní roli trávicí enzymy. Proto při problémech v této části trávicího traktu je vhodné podpořit jejich tvorbu. Využitelným zdrojem je například ananas či papája. Komplex trávicích enzymů obsahují i potravinové doplňky, například VITALAND Trávicí enzymy.

Tlusté střevo a jeho funkce

Využití živin z potravy je završeno v tlustém střevě (jde zejména o vodu, soli, vitaminy a některé cukry). V tlustém střevě už nepůsobí žádné trávicí enzymy, zato je bohatě osídleno mikrobiální flórou přispívající ke vstřebávání živin a k zahušťování nestravitelných zbytků, které budou z těla vyloučeny stolicí.

Pro správnou funkci tlustého střeva je naprosto zásadní složení střevní mikroflóry. I proto, že tu probíhají kvasné a hnilobné procesy, které by měly mít „přátelské střevní bakterie“ (často označované souhrnně jako probiotika) pod kontrolou. Jinak dojde k tomu, že hnilobné a mnohdy toxické zbytky stravy ve střevě zůstávají, usazují se na stěnách, kde brání vstřebávání živin. Takové prostředí pak podporuje rozvoj nežádoucích mikroorganismů (různých hnilobných bakterií a kvasinek) na úkor těch potřebných. Tím se komplikuje vylučování, může docházet k průniku odpadních složek střevní stěnou do organismu, zvyšuje se riziko různých zánětlivých procesů ve střevě i celkově v těle a oslabují se imunitní schopnosti.

Ochránci střevní mikroflóry

  • Probiotika

K probiotikům nezbytným pro správné osídlení střevního prostředí patří asi 500 druhů živých mikroorganismů, z nichž jsou nejznámější laktobacily a bifidobakterie.

Narušení přirozené zdravé mikroflóry mívá na svědomí nevhodný způsob stravování (chemické konzervanty a barviva, častá konzumace uzených a smažených pokrmů, nedostatečný pitný režim, příliš „prázdných“ kalorií z jednoduchých sacharidů bez obsahu vlákniny, potraviny znečištěné, nekvalitní nebo nekvalitně zpracované atd.). Negativně může působit i stres, silné vyčerpání, po dovolené v exotických krajinách mohou do mikroflóry zasáhnout i parazitické mikroorganismy, které se v našich zeměpisných oblastech nevyskytují. Svůj podíl mají také některé léky a léčebné procedury (antibiotika, chemoterapie, kortizoly, steroidy aj.). Proto se vyplatí správné osídlení tlustého střeva podporovat.

Přirozenými zdroji probiotik jsou jogurty a další kysané výrobky s obsahem živých bakterií, ale i další produkty zpracované mléčným kvašením – například kysané zelí nebo šťáva z něj. Z doplňků stravy je k dispozici například VITALAND Lactobacillus 8 (komplex základních bakterií střevní mikroflóry v denní dávce, která může přispět například k obnově mikroflóry při a po léčbě antibiotiky).

  • Prebiotika

Prebiotika jsou látky, které slouží jako zdroj energie přátelským střevním bakteriím. Podporují jejich optimální množství a „dobrou kondici“. Patří k nim především vláknina, nestravitelné složky obsažené zejména v obilovinách, luštěninách zelenině a ovoci. Prebiotika podporují střevní peristaltiku (usnadňují vylučování odpadních látek, působí proti zácpě), přispívají ke vstřebávání živin z tlustého střeva a k celkovému posílení imunity.

Také prebiotika najdeme v různých doplňcích stravy, zejména v podobě různých druhů rozpustné i nerozpustné vlákniny. Například VITALAND Vláknina Mix obsahuje až osm druhů vlákniny v každé tabletě. (Rozpustná vláknina na sebe váže vodu a bobtná. Tím vyvolává pocit nasycení, takže je žádanou složkou i při redukci hmotnosti.) Prebioticky působí i VITALAND Chlorella, doplněk s obsahem sušené biomasy ze sladkovodní řasy Chlorella pyrenoidosa, která bývá označovaná jako „zelená potravina“.

 

 

« Zpět